Zobacz także: informacje o ekologii
Chciałbyś by twój samochód był sprawniejszy, bardziej elastyczny, miał więcej mocy a przy tym mniej spalał? Już dziś możemy zwiększyć jego moc i moment obrotowy w granicach 8-30% w zależności od typu silnika bez skrócenia jego żywotności.
Na czym to polega?
Samochód zasilany systemem wtryskowym posiada urządzenie nazywane jednostką sterującą lub sterownikiem. Jest to wyspecjalizowany komputer – w skrócie z j.ang. ECU – odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. Aby praca ta była poprawna w każdych warunkach, ECU dysponuje mapami zasilania paliwem i sterowania zapłonem, określającymi wartości zasilania i sterowania dla wszelkich panujących w silniku warunków pracy. Specjalny program, również zapisany w ECU, przetwarza tę mapy, korygując je w oparciu o wskazania takich czujników jak sondy lambda, spalania stukowego, przepływu powietrza czy jego temperatury.
Chipy w rozumieniu „tuningowym” są to modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika. W nazewnictwie elektronicznym „chip” oznacza układ scalony. W komputerach sterujących silnikiem modyfikowana jest najczęściej zawartość wewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym. Najważniejsze znaczenie w chiptuningu ma przede wszystkim odpowiednie dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja.
Chiptuning jest więc zmianą oprogramowania komputera sterującego silnikiem tak, aby uzyskać wyższą sprawność, moc i moment oraz ewentualnie zmniejszyć nieco zużycie paliwa przy niezmienionym stylu jazdy.
Czy jest to bezpieczne?
Parametry wpisane do ECU, jak również program, jest opracowywany przez producenta z założeniem niepełnej optymalizacji, wynikającej z trzech zasadniczych powodów:
- Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są przeciętne i nie wymieniane w terminie. Ten fabryczny margines bezpieczeństwa z jednej strony ratuje przed awarią użytkowników, którzy nie dbają o swój samochód i nie zapewniają mu podstawowego serwisu, ale z drugiej strony pożera paliwo i gubi moc. Margines ten wynosi nie mniej niż 15% dla samochodów bez sprężarki i ok. 50% (połowa mocy!) dla samochodów ze sprężarką (dane: GM/Opel).
- Samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa – ale ponieważ normy określają dla jakich prędkości ( 90 i 120 km/h), producenci cierpliwie ograniczają osiągi i zużycie paliwa przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie osiągu w cyklu miejskim – auto jednak traci znacznie na elastyczności.
- Opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na rynku niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie – choć taki sam moment obrotowy. Silniki Hondy 1.4 Vtec oferowane w Niemczech mają moc ok. 75 KM, w Polsce natomiast już 75 lub 90 KM. W Japonii ten sam silnik rozwija 100 KM.
Ale Ty nie musisz tracić tej mocy bezpowrotnie!
Czego możemy się spodziewać i co zyskujemy?
- zmniejszenie zużycia paliwa w silnikach wysokoprężnych przy takim samym stylu jazdy
- wzrost mocy i momentu obrotowego silnika a przy tym podniesienie dynamiki oraz elastyczności samochodu.
- zoptymalizowanie zasilania silnika przy założeniu stosowania dobrej jakości paliwa.
- zmniejszenie ilości koniecznych redukcji przy nagłych przyspieszeniach podczas jazdy na biegach wysokich np. przy wyprzedzaniu.
- nadanie indywidualnego charakteru pracy silnika w danym samochodzie.
- chiptuning nie wpływa na trwałość silnika przy zachowaniu terminów przeglądów i wymiany materiałów eksploatacyjnych
Gwarancja Producenta
Bardzo istotnym problemem jest kwestia gwarancji producenta. Jeżeli chip został wymieniony w Twoim komputerze to teoretycznie prowadzi to do utraty gwarancji. Jednak nasze modyfikacje w wykonywane są w taki sposób aby były niewykrywalne sprzętem serwisowym danej marki samochodów przy standardowych testach statycznych, jakie przeprowadza się przy okazji przeglądów gwarancyjnych. Jednak bardziej zaawansowane badanie egzaminerem (np. ewentualne testy dynamiczne wykonywane przy okazji zgłaszania usterek) mogą wykazywać różnice w stosunku do ustawień fabrycznych. Wynika z tego, że w trakcie normalnych bezroszczeniowych kontaktów z serwisem gwarancję można stracić co najwyżej jeżeli pochwali się tym, że modyfikacja znajduje się w komputerze.